Thursday, October 15, 2009

.:HDR at UIA:.

Assalamualaikum....kembali hari ini dgn tajuk lame yang toyol sgt bosan tunggu hasil nye dulu...haha...iaitu High Dynamic range (HDR)....so ape yang aku perlukan dalam hasil ini...
- Adobe Photoshop (digunakan untuk letak caption n watermark je)
- Photomatix 3.1 (inilah software yang menghasilkan HDR secare otomatik)

Kali ini aku telah menghasil kan satu gambar yang ade di laman Kuliyyah Engine kt UIA, Malaysia....ha...time aku tgh busan cari ape subjek selain manusia...aku nmpk la tempat ni...ha...dlm gmbr ni ade la gmbr orang tua awek aku...bleh kiri tu tgh nk duduk tu emak die..."hai aunty"...sporting gak...hehe..asal hulur je lensa kt die...trus senyum...so now i know dari mane datang nye sifat tu kt perempuan yang bernama Izyan Diyana....sebelah kanan yang borak2 ngn pakcik tu...abah die..."hai uncle"...uncle ni kan...suke ManLish ngn aku..haha..pastu aku reply ManLish (opss...lupe nk terangkan...bahasa campuran BM dan BI) style aku...bahasa loghat negeri kampung aku..haha..aku tak lupe diri lagi...hahahahah...asal aku jmp org yang berasal dari N9 jek..lidah aku trus oto ckp negeri beb...tp malang nye...ramai yang aku jumpa org yang berasal dari N9 kt KL, Putrajaya ni...ckp bandor dah...ceh!!! "apo bondo eh ontah...baru kojap dah tak rghoti ckp negori, sejongka dah sampai N9" hahahah...

kembali kepada topik asal ye...ok...sifu aku ajar nk amik gmbr jenis camni..kalau nk cantik kene amik dalam 7 bracket exposure...so...aku masih menggunakan 3 expose kerane....tripod tidak bersama aku...dan gmbr yang bakal korang tgk ni...adalah HANDHELD!! hahahaha...selambe...asal brush up my skills....ok jom kite tgk...



this is the one yang "fine exposure" lah...kire stabil..."0"...


this one plak...is "under expose" "-2" so cahaya xcukup masuk, so die gelap lah kan...but shutter laju la nk capture gmbr gelap2 camni..


yang ni plak "over expose" "+2" so mate lens bukak besar tuk bagi cahaya lebih masuk...klu korang amik over expose ni dlm keadaan yang gelap...pastikan ade tripod ye...kang tak pasal2 blur...hehehe...

sedikit tips untuk Canon : dlm menu tu kan ade satu option "AEB" maksudnye...Automatic Exposure Bracket....so korang gune ni tuk dapat kan 3 bracket macam aku wat kat atas ni...klu nk lagi cantik...gune setiap bracket...n kornag akan dapat lagi detail la HDR nye...hehehe...

ok....so gambar yang korang tgk kat atas ni adalah hasil nye..hehehehe...aku masih dlm course tuk memahirkan diri dlm skill ni...so...ape komen korang??? satu la yang best tentang HDR ni kan...sume range boleh dapat la...klu pandai wat...mmg cantik...so aku nk jadi pandai la ni...so korang kene jadi judge k...hehehhe...

sekian, terima kasih
erman a.k.a bojeng

ENTRY²

THIS IS...

this is wat we call "blog"...hahaha...so my blog is about my life, my job, my hating, n my photography challenge!! so enjoy it!!
All Malaysian Bloggers Project
HOW MANY MY VISITOR DUDE??
Website Hit Counter

  © JENGPHOTOGRAPHY WEBSITE maintain by MR.ERMAN IBRAHIM 2009

Kembali ke | Back to ATAS | TOP