Friday, January 30, 2009

.:kenyataan:.

Selalu Maki Pekerja Kalau Emo


org ckp kite kene ikut die....
org ckp kite kene hormat die...
org ckp kite ni dalam golongan terbaik...
org ckp kite ni hebat...
org ckp kite ni bagus...
org ckp kite ni terpilih...
org ckp kite ni bijak pandai...
org ckp kite ni bertanggungjawab...
org ckp kite ni berintegriti...
org ckp kite ni berdisiplin...
dan bnyk lagi org ckp pasal kite...

siapa orang itu??? dan siapa pula kite??? huh!!!

org tua ckp...klu kita nk dihormati kite kene hormat org lain dulu...
org tua ckp...sentiasa sediakan diri untuk berdepan org yang berpangkat...
org tua ckp...hati² ketika menegur...
org tua ckp...kalau nk menegur pastikan berfakta...
org tua ckp...sentiasa bersabar dlm apa jua keadaan...
dan bnyk lagi org tua ckp kt kite kan...

hurm...kenape sume yang org tua ckp btol??? penah tak kite fikir??? klu tak penah jom kite berfikir di hari jumaat yang sungguh mulia ini...aku...aku sedar aku bukan seorang manusia yang mampu untuk memuaskan hati semua pihak...dan aku juga tahu tahap kemampuan diri aku...dan aku juga mempunyai prinsip hidup...sama jugak seperti korang sume kan??? mesti ade prinsip idup...mesti tahu tahap kemampuan diri...etc la...so...sejauh mane kite leh kaitkan dengan pesan org dulu² ni??? ok la...mari kite amik contoh dlm kes HORMAT...korang nk tak korang rase dihormati??? aku rase korang sume nak kan??? ya...bnyk care untuk membuatkan diri korang rase dihormati...dan ingat...jgn korang buat diri korang rase DITAKUTI dan sekaligus mendatang kan perasaan BENCI ke atas orang lain...hormat la org disekeliling anda sekiranya anda mahu rase dihormati...jgn rase diri korang tu besar sgt...sebab manusia saling memerlukan...jgn cuba untuk sombong...itu aje pesan aku...TUHAN pon tak penah ajar kite sombong kan??? so...dlm dunia ni...ade lebih ade kurang...so kite kene pandai la nk wat kire² dlm kehidupan...

lagi satu...bile kite nk menegur atau mengarah atau berckp...PASTIKAN...kite cukup tahu perkara yang kite nk ckp kan tu...jgn cuba nk wat andaian bodoh korang sendiri...sebab itu akan membuatkan diri korang sendiri nmpk BODOH...agak kasar kan??? tapi inilah kenyataan di dunia sekarang ini...malu bertanye sesat jalan...btol kate² ni...cetek ilmu tak mengapa asalkan kite tau bagaimana nk atasi kelemahan tu...tp jgn korang rase korang cetek ilmu tp korang buat macam korang tahu sume bende kat dunia ni...mmg nk kene label BODOH la pastu...aku ngaku aku seorang yang cetek ilmu sebab aku kurang membaca...ada ilmu yang aku lebih dan ade yang kurang...tapi aku tak pernah nk salah kan org lain atas kelemahan aku ni...aku tetap salahkan diri sendiri...aku masih lagi mencari ilmu...dan klu ade org marah aku, maki aku dlm track aku nk cari ilmu...tak mengapa...aku mmg seorang PENDENDAM...tp aku tak dendam nk sakit kan dorang ke ape ke...tp tunggu bila aku dapat ilmu yang korang penah maki aku...korang akan tau kenape org tua selalu ckp jage mulut ketika nk bersuara...hati kene bersih ye semua...

dalam situasi berkerja pulak ye...situasi ni amat unik sebenar nye...seperti yang korang maklum la kan...KEBANYAKAN org sangat tension bile sebut opis...tp tak semua...ade je orang suke g opis...komitmen...ya komitmen...kt opis aku ni pon ade gak jenis org yang sangat suke bagi komitmen kt opis kesayangan dorang ni...TERBAIK...tp kekadang aku tgk balik kenapa dorang ni suke sgt g opis kan...bukan pe...dorang ni macam rase diri dorang dah kene ikat ngn opis tu...lagi la klu keje yang orang yang ade title...lagi rajin la masuk opis...harap² bos nmpk n dapat award...kahkahkah...this type called HIPOKRIT tahap dewa vishnu...ni la sebabnye kalau seseorang tu dah rase diri dorang tu besar sgt...n seorang lagi tu rase takut sgt kene marah ngn org besar sgt ni...sebenarnye...both party kene saling menghormati...tak perlu tengking sini sana nk btol kan keadaan...sebab kt opis ni kite kene tenang...so baru la kite wat keje dalam keadaan tenang...happy...dan secara langsung nye ikatan silaturahim tu makin kuat...ni sampai nk bertegur pon pilih bulu...pe kes ni kan??? aku ni jenis tgk perangai orang...n dlm komuniti kecil ni pon aku dah nmpk sgt bnyk ragam termasuk ragam diri aku sendiri...jgn wujudkan puak dlm komuniti yang korang join...sebab mende ni la yang akan menghancurkan kaum kite sendiri...kalau ade diantara staff korang yang sangat tak reti wat keje...korang tgk effort dorang...ade ke takde...klu effort dorang ade...tp still susah nk coop dgn keje yang ade...korang kene tahu camne care nk ubah die jd lebih suit n sweet nk keje ngn korang...ingt...jgn MAKI!!! silap² korang kene balik...sebab effort die tu...korang tak appreciate langsung...lagi satu...jgn cari salah org lain kalau kite kene marah...kite amik 100% yang kite salah...walaupon salah tu dari org lain...kite ngaku je salah kite...at the end kan...bile die marah² salah org n dapat tau kite tak salah...haa...time ni kite akan tgk EGO org...hahaha...dan kite akan nmpk dimana letak kewarasan akal fikiran nye...adakah masih dikepala atau sudah terletak dibontot nye...AMAT susah bagi seseorang yang sudah berpangkat untuk meminta maaf kepada org bawahan nye...hanya manusia yang mempunyai sifat toleransi yang terpuji je mampu berbuat sebigini...tetapi dlm zaman sekarang ni...aku tak nmpk ramai orang mampu buat...

so...aku wat sume ni sebab aku trase nk tegur diri aku sendiri...dan klu korang bace...at least ade jugak bahan bacaan tuk korang kalau tengah menerjah² blog org kan...so klu btol ape aku ckp kata betol sudah...klu salah sila komen di bawah...dan nyatakan ape kesalahan aku...sekian...assalamualaikum...

yang benar,
GoneJen9_Drift

3 iDeas:

cik iman January 30, 2009 at 9:57 AM  

idop itu indah dgn ade pelbgai dugaan cabaran n knytaan...
apepn..bile at telah bkate..maka itu tbaek..")namun.pndgn org sekeliling xleh d abaikan...

Anonymous January 30, 2009 at 11:09 AM  

mendalam sungguh ungkapan kata kata dalam penulisanmu itu erman... alkisah pasti ramai dikeliling akan terasa dengan hasil penulisan mu itu...
mungkin itu lah nasib adik adik dibandingkan abang abang besar...
ada org kata mereka lebih tahu kerana mereka makan garam dulu dari kita... tetapi mereka harus tahu zaman dah berubah... tak semestinya garam yang mereka makan itu elok... silap silap terlebih garam... itu yang terasa diri tu mantap... bila dah lebih garam, tu yang kurang asam!!!...

inilah warna warni kehidupan....

Anonymous January 30, 2009 at 11:16 AM  

Kenyataan...

Buat la 1000 kebaikan, org tak akan kenang... tapi terbitkanlah satu keburukan.. senang² harus di dendam sampai bila bila... bila dah tersungkur, baru dirindui, dikenang akan kebaikan kita...

Apabila terjadi sesuatu, bersabarlah... usah dipandang pada keburukan... lihatlah pada kebaikan... nescaya keakraban akan sentiasa bersemadi...

Bagi aku...

ENTRY²

THIS IS...

this is wat we call "blog"...hahaha...so my blog is about my life, my job, my hating, n my photography challenge!! so enjoy it!!
All Malaysian Bloggers Project
HOW MANY MY VISITOR DUDE??
Website Hit Counter

  © JENGPHOTOGRAPHY WEBSITE maintain by MR.ERMAN IBRAHIM 2009

Kembali ke | Back to ATAS | TOP