Wednesday, October 14, 2009

.:her CONVOcation:.

hurm...a day after her birthday on 10.10.....was her graduation's day...about her birthday?? juz let she being the story teller on her blog...hehehe...

no big party oor what so ever...but juz a piece of priceless memory...hopefully...hehehe...so now aku nk cerite pasal ari konvo die...hurm...sebenarnye bnyk lagi gambar...so aku taruk ni je dulu...sebab...this is the picture that make her smile grown back on her face...hehehe...

jom aku crite sket camne pembikinan gmbr ni sume...yang penting aku menggunakan Canon 400D DSLR dan menggunakan kit lens taken by Hidayati Usni...a bit shocky shot...but klu aku ade Photoshop n Lightroom di samping aku...insyaAllah...masih boleh mengubah nasib gmbr itu...dan trima kasih kepada NinjaNoise juge kerana telah bnyk menolong saya dalam pemprosesan pengurangan ISO...so noise berkurangan...hehehe

ini adalah original compose gambar...aku telah memulakan QC pada tahap terawal...hahah poyo gile ayat...takpe...ini untuk memastikan customer aku berpuas hati dgn hasil keje aku sekiranya mereka mengupah aku...so...kecerahan gmbar adalah penting dalam mengambil gmbr manusia...so bagi aku gmbr ini sedikit gelap...so...aku import gmbr ori ni ke Adobe Lightroom.

proses kedua...dalam Lightroom(LR) ade bnyk fungsi yang sanagt menarik...oleh sebab korang tgk gmbr tu ade pembetung paip tepi tu..ia agak membuatkan mata org yang melihat gmbr ni akan hilang fokus kepada subjek sebenar...jadi...aku cube cari komposisi yang optimum untuk menyedabkan pandangan mata halus manusia ni...jadi amat beruntung kerana kami ade mengenakan warna MERAH...iaitu warna yang amat mampu untuk menarik perhatian manusia...setelah berpuas hati aku pon cut gmbr tu..so jadi lah macam seperti gmbr di atas ni...gmbr nmpk lebih dekat? ye...sudah pasti orang yang melihat gmbr ni nmpk sape ade dlam gmbr itu...

dan proses terakhir...tidaklah rumit mane...aku perlu melakukan ini dalam perisian Adobe Photoshop...hehehe...mencerahkan lagi kaler...supaye lebih menonjol...tambah caption...seperti yang anda lihat...logo dan caption amat penting untuk org yang melihat gmbr ni tau apakah event sebenar org dalam gambar itu...kerana tidak semua manusia mempunyai mata yang mampu membace cerita gambar...so...aku send hasil gmbr ni kepada tuan empunya badan...hehe...alhamdulilah..tak sia² bakat pemberian tuhan ni kepada aku...aku mampu mengembalikan senyuman gadis di dalam gambar ni...hehe...

sekian, sedikit tips dari amatur
erman a.k.a bojeng

4 iDeas:

Joy.Inc October 14, 2009 at 6:11 PM  

sejak jadik budak Vtec nie.. kureng kemas ar lu jen9.. kekekeke

bojeng October 15, 2009 at 12:13 AM  

kureng ek?
hahaha...

the.flyingtoyol.inc October 15, 2009 at 1:27 AM  

entah..... sejak jadi dak vtec nie.. kusut masai jadik nyer... maner tak kusut... time henjut, tangan kena ikat kat belakang.... tak leh pegang..... wakakakakakakakakakakakakakakaka...... tu yg jadi mcm din beramboi tuh... tunggu arr jap lagik.. selipar jepun kasi selit kat lengan belah kiri... wakakakakaka.... adeh.. adeh....

bojeng October 15, 2009 at 8:59 AM  

haha...siot la tun...hahaha...takleh pegang ape ha???? hahahahhahaha....
gile punye pengaruh komik ujan ko ni tun...siap ingt tu selipan jepun selit lengan tu..hahahahha...
tu dah tgh ari sket...kepale otak dah serabut panas...berpeluh2..tu pasal nmpk agak kurang terurus...

ENTRY²

THIS IS...

this is wat we call "blog"...hahaha...so my blog is about my life, my job, my hating, n my photography challenge!! so enjoy it!!
All Malaysian Bloggers Project
HOW MANY MY VISITOR DUDE??
Website Hit Counter

  © JENGPHOTOGRAPHY WEBSITE maintain by MR.ERMAN IBRAHIM 2009

Kembali ke | Back to ATAS | TOP